6 skäl till varför företag måste använda Lean Six Sigma för IT

Upptäck hur Lean Six Sigma kan användas som en omfattande strategi för att lösa och optimera IT-integration i moderna företag.

6 skäl till varför företag måste använda Lean Six Sigma för IT

Den massiva adoptionen av informationsteknik (IT) går inte alltid smidigt eller ger det bästa resultatet eftersom processen kan medföra tekniska problem och kulturella utmaningar istället. Lyckligtvis kan detta globala problem identifieras och lösas genom att implementera de logiska koncepten från Lean Six Sigma. Även om det främst utvecklades för tillverkningsindustrin, är metodiken för Lean Six Sigma anmärkningsvärt ideal och användbar som en vägledning för att integrera IT i moderna företag.

Innehållsförteckning

1) Problem och flaskhalsar vid integrering av IT för företag

2) Förklaring av Lean Six Sigma

3) Hur Lean Six Sigma löser IT-problem

4) Verkligt fall exempel på Lean Six Sigma för IT

5) Fördelar med att implementera Lean Six Sigma för IT

6) Certifieringar i Lean Six Sigma

7) Premiumcertifieringar inom Lean Six Sigma

Problem & Flaskhalsar vid integration av IT för företag

Användningen av IT i modern affärspraxis (även känd som företagsteknologi) blir alltmer förekommande oavsett sektor och bransch. Dock är den praktiska tillämpningen av denna idé inte lika enkel som den kan verka. Istället för att uppnå maximal effektivitet och effektivitet tenderar många företag som integrerar IT i sina verksamheter att lida av slöseri med resurser, onödiga utgifter och operativa defekter.

Dessa problem har uppstått på grund av olika IT-integrationsutmaningar såsom:

Att förstå dessa stora frågor och flaskhalsar är avgörande för organisationer att förbereda strategier för att övervinna utmaningarna. Det är så Lean Six Sigma kan tas i beaktning och användas som en hjälpsam riktlinje för att navigera genom problemen och säkerställa att optimala resultat av affärsteknologi kan uppnås.

Förklaring av Lean Six Sigma

Innan man förstår konceptet i sin helhet, vore det bättre att förstå dess ursprung eftersom Lean Six Sigma skapades från en blandning av två separata men liknande ledningssystem, Lean och Six Sigma.

Lean-metodiken utvecklades på 1940-talet i Japan. Den fokuserar på att skapa strömlinjeformade affärsprocesser genom att minimera 'slöseri' eller onödigt mänskligt ansträngning, lagerhållning, tid och utrymme för att upprätthålla produktionen av högkvalitativa produkter så effektivt som möjligt.

Å andra sidan introducerades Six Sigma under 1980-talet. Konceptet betonar mer på optimal produktkvalitet genom att ta bort orsakerna till defekter och minska variabiliteten i processer. I grund och botten ses Six Sigma ofta mer som ett program för en specifik affärsuppgift utan att nödvändigtvis förändra den organisationskulturen.

Båda metoderna tillämpades och växte fram inom tillverkningsindustrin, men affärsexperter insåg snart likheterna, sambanden och fördelarna med de två ramverken. Detta ledde till att de två metoderna kombinerades till en enda metodik, som fick namnet Lean Six Sigma.

Lean Six Sigma har globalt bevisats vara insiktsfullt för att lösa organisatoriska problem och öka produktionen genom olika avdelningar och funktioner, inklusive IT. Metodiken har använts flitigt inom många andra branscher såsom hälsovård, finans och offentlig service. Detta beror på att Lean Six Sigma är omfattande men också flexibelt för att passa olika organisatoriska filosofier och system.

Hur Lean Six Sigma löser IT-problem

Lean Six Sigma använder och integrerar tekniker och verktyg från båda metoderna. En av de viktigaste teknikerna i Lean Six Sigma är DMAIC-cykeln.

  • Definiera: Identifiera problemet eller möjligheten till förbättring.
  • Mät: Samla in data för att förstå nuvarande prestanda.
  • Analysera: Undersök data för att identifiera grundorsaker till defekter eller ineffektiviteter.
  • Förbättra: Utveckla lösningar för att åtgärda identifierade problem.
  • Kontroll: Genomför åtgärder för att bibehålla förbättringar över tid.

(I fallet med en ny produkt, tjänst eller process; kommer cykeln att vara DMADV: Definiera, Mäta, Analysera, Designa & Verifiera)

DMAIC-cykeln ovan möjliggör för ledning och anställda att ha ett problemlösande tankesätt som prioriterar förbättringar och kunder. Med detta tankesätt kan eventuella problem och flaskhalsar vid implementering av IT för företag identifieras, kartläggas och lösas innan de blir skadliga.

Dessutom främjar Lean Six Sigma kontinuerlig förbättring och innovation. Detta tankesätt är också extremt viktigt inom IT-branschen, där snabba framsteg sker varje år. De ständiga uppgraderingarna av teknik tvingar företag att ständigt innovera och anpassa sig för att förbli relevanta, följa regelverk och vara konkurrenskraftiga.

Verkligt fall exempel på Lean Six Sigma för IT

Implementeringen av Lean Six Sigma för IT är idealisk i alla olika fall, men här är en liten illustration av hur DMAIC-cykeln som den mest populära tekniken kan tillämpas i en mjukvaruutvecklingsprocess så att konceptet blir lättare att förstå:

Ett nytt skräddarsytt system skapas av ett team av mjukvaruutvecklare för en kund. Dock körs mjukvaran med flera buggar, och utvecklarna tar i genomsnitt 10 dagar för att hantera bugglösningen. Denna period anses vara för lång och kan orsaka kundmissnöje. Därför implementeras DMAIC-cykeln för att se hur problemet kan lösas.

  • Definiera

Utvecklingsteamet identifierar problemet som en överdriven tidsperiod för felsökning vilket leder till försenade uppdateringar och kundmissnöje. De sätter som mål att minska den genomsnittliga tiden för felsökning till 5 dagar inom tre månader.

  • Mät

Teamet samlar historiska data om tider för felsökningslösning och beräknar nyckelprestandamått.

  • Analysera

Statistisk analys genomförs för att identifiera mönster i förseningar av felsökningsåtgärder. Analysen visar sedan att 60% av buggincidenterna löstes på över 10 dagar och att 70% av dem orsakades av misskommunikation med kvalitetssäkringsteamen angående buggens allvarlighetsgrad och prioritet.

  • Förbättra

Utvecklarna implementerar ett nytt förfarande för felrapportering såsom standardiserade allvarlighetsnivåer och håller regelbundna möten med QA-personal för att upprätthålla kommunikationen. Efter att ha gjort dessa ändringar börjar de uppleva en minskning i genomsnittlig lösningstid till 4 dagar.

  • Kontroll

När målet är uppnått, etablerar teamet ett övervakningssystem för att kontinuerligt spåra prestandan för felsökningslösningar, för att säkerställa att framstegen kan upprätthållas över tid. Som ett resultat förbättrades kundnöjdheten avsevärt på grund av snabbare svarstider och bättre kommunikation gällande åtgärdande av buggar.

Fördelar med att implementera Lean Six Sigma för IT

  • Mer korrekt användningsfall

Lean Six Sigma gör det möjligt för IT att antas och användas enligt användarnas behov och organisationens förutsättningar. Till exempel kan ett litet lokalt företag bara behöva ett enkelt bokföringssystem och inte de dyra med överflödiga företagsfunktioner från stora leverantörer.

  • Ökad processeffektivitet

Huvudmålet med ramverken är att fokusera på att effektivisera processer genom att eliminera slöseri och minska variation. I sammanhanget av affärsteknologi innebär detta att en digital procedur såsom rapportering och kommunikation kan förkortas och förenklas för att säkerställa att anställdas tid och fokus ligger på arbetet.

  • Upprätthållen kvalitetskontroll

Metodiken betonar även felförebyggande genom dataanalys och processövervakning. Som ett exempel på implementering av Lean Six Sigma för IT innebär detta att ett företags webbplats kan vara tillgänglig hela tiden med färre buggar eller serverkrascher.

  • Datadrivet beslutsfattande

Varje åtgärd inom Lean Six Sigma är starkt beroende av data. Genom att använda statistiska verktyg och analyser tillåter den datadrivna metoden organisationer att vara anpassningsbara och välinformerade med en solid grund baserad på fakta och historiska händelser för att skapa framtida beslut.

  • Lägre driftskostnad

Genom att eliminera ineffektiviteter och överflödiga processer hjälper Lean Six Sigma organisationer att avsevärt minska driftskostnaderna. Inom IT-avdelningar kan detta leda till lägre utgifter för resurser såsom hårdvara, mjukvarulicenser och personal.

  • Högre kundnöjdhet

Genom att implementera Lean Six Sigma för IT kan kundnöjdheten ökas och lojalitet vinnas genom att minska fel och förbättra service eller produktkvalitet.

Lean Six Sigma-certifieringar

Precis som med andra ramverk kan Lean Six Sigma läras ut genom utbildning och kräver certifieringar som validering av behärskning. Lean Six Sigma-certifieringarna är strukturerade i olika nivåer och unikt nog refereras de till som "bälten" likt inom kampsport för att indikera expertisens djup i metoden.

Om du är intresserad av att bemästra Lean Six Sigma för din karriär eller behöver utbilda personal till certifierade Lean Six Sigma-utövare, har vi på Adding Value Consulting (AVC) det du behöver med flera e-lärande certifieringsprogram för Lean Six Sigma:

  • Yellow Belt

Lean Six Sigma Yellow Belt-certifiering är en introduktionsnivå som ger en grundläggande förståelse för Lean Six Sigma. Den kommer att täcka de grundläggande koncepten för processförbättring, DMAIC-ramverket och teammedlemmarnas roll i L6S-projekt.

  • Green Belt

Lean Six Sigma Green Belt-certifiering fortsätter med grundläggande kunskaper och fokuserar på tillämpningen av Lean Six Sigma-verktyg i verkliga projekt. Det lär dig om dataanalys, statistiska verktyg, processkartor och förbättringsprojekt. Certifieringen tränar även dina färdigheter inom teamdynamik och projektledning.

  • Black Belt

Lean Six Sigma Black Belt-certifiering innebär den mest avancerade kunskapen om Lean Six Sigma-metodikerna och ledarskapsförmågan att hantera komplexa förbättringsprojekt. Programmet går djupare in på statistisk analys, avancerade problemlösningstekniker och strategier för förändringshantering.

Premiumcertifieringar inom Lean Six Sigma

Dessutom finns det även Premium Lean Six Sigma-program som består av Green Belt- och Black Belt-certifieringar som är standardiserade av IASSC. IASSC (The International Association for Six Sigma Certification) är institutionen som ägnar sig åt att skapa universella standarder och läroplaner för Lean Six Sigma. Certifieringar ackrediterade av IASSC anses allmänt vara de mest trovärdiga meriterna.

Om du är villig att ta båda IASSC-ackrediterade certifieringarna på en gång, är du välkommen att registrera dig på Lean Six Sigma Expert Master's Program Certification. Masterprogrammet är utformat för att omfattande undervisa i Green Belt- och Black Belt-certifieringarna med 10 simuleringstester och 9 fallstudier för att hjälpa dig att klara proven.

Slutsats

Integrationen av IT i moderna affärspraxis medför betydande tekniska problem och kulturella flaskhalsar. Organisationer måste erkänna dessa potentiella organisatoriska problem som uppstår under denna process. Att anta Lean Six Sigma är ett effektivt sätt att navigera dessa hinder, effektivisera sina operationer och förbättra den övergripande effektiviteten.

Om du är intresserad av fler tekniska insikter och uppdateringar, är du välkommen att läsa mer av våra blogginlägg.