Six Sigma Green Belt - eLearning (examen inkluderad)

4.900,00 SEK

  • 20 hours
eLearning

Six Sigma Green Belt-kursen fokuserar på att ge studenterna en förståelse för de olika Six Sigma-verktyg och tekniker som är användbara för att förbättra produktionsprocessen och minimera defekter i slutprodukten med ett större fokus på den praktiska implementeringen av dessa verktyg och tekniker i organisationen.

Nyckelfunktioner

Språk

Kursen och materialet är på engelska

Nivå

Nybörjare - Mellannivå för yrkesverksamma

Tillgång

180 dagars tillgång till e-lärplattformen när som helst (självstudier). Tillgänglig i mobilappen också.

4 timmar total videouppspelning

med rekommenderad studietid på 20 timmar

Studieguider

8 användbara studieguider med referensmaterial för att hjälpa dig att lära dig.

Certifiering

Six Sigma Green Belt officiell certifiering ingår

Examen

Examenkupong ingår. Giltighetstiden följer din åtkomsttid till kursen. Välj ditt datum när som helst!

Omtentamen

Du har totalt tre försök att klara provet, utan extra kostnad!

Hero

Om kursen

The Six Sigma Green Belt Certification is a mid-level credential within the Six Sigma methodology that demonstrates an individual's ability to lead and manage process improvement projects, as well as apply Six Sigma tools and techniques to solve complex problems. It is designed for professionals who are actively involved in improving processes and quality within their organizations.

Syfte:

  • Green Belt-certifieringen utrustar yrkesverksamma med kunskap och färdigheter för att leda små till medelstora förbättringsprojekt eller stödja Black Belt-ledare i större, mer komplexa projekt.
  • Den fokuserar på att förstå och tillämpa Six Sigma-verktyg och DMAIC-metodiken (Definiera, Mäta, Analysera, Förbättra, Kontrollera) för att driva processförbättringar.

Lärandemål

Under certifieringskursen för Six Sigma Green Belt kommer deltagarna att kunna utveckla:

Koncept

Förstå koncepten, implementeringen och målen med Six Sigma. Utbilda, dokumentera, övervaka, svara och anpassa system.

Processförbättring

Kunna använda en strukturerad metod för processförbättringar i sina organisationer

DMAIC

Färdighet i att använda DMAIC-metodiken (Definiera, Mäta, Analysera, Implementera och Kontrollera)

Kontrollera defekter

Färdighet i att förutse, förebygga och kontrollera defekter i en process. Förståelse för elementen av spill.

Kvalitetsförbättring

Färdighet i att uppnå hållbar kvalitetsförbättring genom processförbättring.

Processupptäckt

Förståelse för verktyg för processupptäckt, variation i processer, minska variation i processer och uppnå förutsägbara resultat. Förmåga att identifiera, mäta och analysera processpotential

Metodologier

Förståelse för när man ska använda vilken Six Sigma-metodik. Användning av inferentiell statistik, hypotesprövning. Förmåga att använda kapabilitetsanalys och förståelse för användningen av statistisk processtyrning.

Kämpa

Kunskap om sambanden mellan Lean-verktyg

Kurstidslinje

Hero
  1. Introduktion till Six Sigma

    Lektion 01

    - Kvalitetshistorik (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, etc.)
    - Utvecklingen av Six Sigma
    - Att definiera Six Sigma - filosofi och mål
    - Översikt av Six Sigma DMAIC-processen
    - Intressenter och upprättande av ett Six Sigma-projekt
    - Identifiering och dokumentation av intressentkrav
    - Identifiering av intressenter och kunder
    - Insamling och analys av data
    - Bestämning av kritiska krav
    - Kriterier för projektval
    - Fastställande av prestandakriterier
    - Användning av finansiella kriterier för att utvärdera projektets fördelar
    - Maximera projektets fördelar för organisationen

  2. Projektplanering

    Lektion 02

    - Creating Project Charter
    - Negotiating Charter
    - Managing team dynamics
    - Initiating teams
    - Stages of team development
    - Maslow's hierarchy of needs
    - Motivation techniques
    - Conflict Resolution Techniques
    - Management / Leadership styles
    - Roles played by people in a project
    - Key tools for project management and planning

  3. Sex Sigma-metodik - Definition

    Lektion 03

    Inmatningar

    - Behov av Six Sigma-projekt, sponsring av företagsledningen, kärnteam identifierat 

    Verktyg
    - Organisationshierarki
    - Översiktsprocesskartor
    - Översiktliga pareto-diagram
    - Verktyg för idégenerering och kategorisering

    Utdata

    - Project charter
    - Established metrics
    - Problem definition
    - Roles and responsibilities

  4. Sex Sigma-metodiken - Mätning

    Lektion 04

    - Målsättningar för mätningsfasen

    Inmatningar

    - Resultaten av definieringsfasen

    Verktyg

    - Verktyg och tekniker för datainsamling
    - Mätskalor
    - Valideringstekniker (R & R-mätningar)
    - Statistiska fördelningar
    - Datautvinning
    - Diagram
    - Processkarta
    - Verktyg för intressenter
    - Processkostnader

    Utdata

    - Well-defined processes 
    - Baseline process capability 
    - Process parameters affecting CTQs 
    - Cost of poor quality (COPQ)
    - Measuring system

  5. Six Sigma-metodik - Analysera

    Lektion 05

    Mål för analysfasen

    Ingångar
    - Resultat av mätningsfasen

    Verktyg
    - Ishikawa-diagram
    - Analys av felmod och effekter
    - Hypotesstudie
    - Studie av processkapacitet
    Resultat
    - Huvudsakliga orsaker till defekter
    - Specifika och gemensamma orsaker till variation
    - DPMO och sigma-nivå

  6. Six Sigma-metoden - Förbättra

    Lektion 06

    Inmatningar

    - resultat av analysfasen

    Verktyg

     - Avkastning på investering
    - Lösningars designmatris 
    - Utformning av försök
    - Taguchis robusthetskoncept 
    - Metod för responsyta 
    - Verktyg för projektplanering och -hantering
    - Prototyper 

    Utdata

    - Cost/benefit for different solutions
    - Selection of solutions for implementation
    - Implementation plan

  7. Sex Sigma-metodiken - Kontroll

    Lektion 07

    Ingångar
    - resultat av förbättringsfasen

    Verktyg

    - Control plan
    - Statistical process control
    - Lean enterprise
    - 5S
    - Kaizen
    - Kanban
    - Total productive maintenance
    - Re-analysis of measurement systems

    Resultat
    - Genomförda lösningar
    - Reviderat mätsystem
    - Kontrollplan för fortsatta fördelar
    - Förbättrar processkapaciteten
    - Lärdomar

  8. Fallstudier 01

    Fallstudier

    Fallstudier del 1

  9. Fallstudier 02

    Fallstudier

    Fallstudier del 2

  10. Fallstudier 03

    Fallstudier

    Fallstudier del 3

six sigma green belt-kurs

Vem bör anmäla sig till detta program?

Denna kurs rekommenderas starkt för anställda och organisationer som behöver en standardiserad metod för problemlösning för kontinuerlig förbättring inom kvalitetsledning.

Ingenjör för kontinuerlig förbättring

Produktionslinjechef

Kvalitetssäkringschef

Senior systemingenjör

Projektledare

Starta kurs

Provuppgifter

Provformat

  • Flera alternativ
  • 90 frågor per test.
  • En poäng för varje rätt svar.
  • Inga minuspoäng för felaktiga svar
  • 120 minuter.
  • Övervakat onlineprov

Förkunskapskrav:

Inga förkunskapskrav. Helst Six Sigma Yellow Belt (men inte obligatoriskt)

Examinationen sker helt och hållet online. Du har tre försök för att slutföra provet. Det är nödvändigt att boka provförsöket mer än 48 timmar i förväg.

Uttalanden

Licensiering och ackreditering

Six Sigma Green Belt (SSGB™)-certifieringen som erbjuds av 6sigmastudy, ett VMEdu-företag enligt Partnerprogramavtalet och uppfyller kraven i Licensavtalet

Aktiepolicy

VMEdu erbjuder inte provanpassningar på grund av en funktionsnedsättning eller medicinskt tillstånd hos några studenter. Kandidater uppmuntras att kontakta AVC för vägledning och stöd under anpassningsprocessen.


Vanliga frågor

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;