ITIL®4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) - eLearning (Inkluderar examination)
9.500,00 SEK
- 21 hours
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) är den universella modulen som är en viktig del av både ITIL 4 Managing Professional och ITIL 4 Strategic Leader. Modulen omfattar inflytande och påverkan av Agile och Lean arbetssätt, och hur de kan utnyttjas till en organisations fördel. Kursen stödjer organisationer som ser styrning och ständiga förbättringar som en viktig del av att kunna möta nuvarande och framtida behov inom exempelvis servicestrategier, samarbetsmodeller, partnersamarbeten, kompetensförsörjning, digitalisering etc.
Nyckelfunktioner
Språk
Kursen och materialet är tillgängliga på engelska
Nivå
Mellannivå för yrkesverksamma
Tillgång
120 dagars tillgång till eLearning-plattformen när som helst (självstudier)
5,5 timmars total videomaterial
21 timmars rekommenderad studietid
Material
Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll för varje lektion.
Övningar
Övningar och lösningar samt 2 officiella provsimulationer
Officiell tentamen ingår
1 tentamensvoucher giltig i 1 år. Onlineexamen kan schemaläggas när som helst
Certifikat ingår
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve-intyg om slutförande.
Lärandemål
Vid slutet av denna ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning-kurs kommer du att kunna:
Begrepp, principer och metoder
för att hantera styrning, planering och förbättring av varje förbättring som identifieras från sitt sammanhang
Skapa affärscase
Kunna skapa business case för att göra sin idé tydlig och kommunicerbar i sitt sammanhang
Kommunikation med intressenter
Förstå vikten av kommunikation med intressenter och hantera motstånd mot förändring
Värdesystem för tjänster
Kunna använda principerna och metoderna i Service Value System för att hjälpa organisationen att förbättra sig själv, sina tjänster och sina kunder och partners
Organisatoriska förbättringar
Kunna hantera och planera organisatoriska förbättringar genom strukturerad förändringsledning
Kurstidslinje
Kursintroduktion
Kurs 01
Nyckelkoncept för DPI
Kurs 02
- 2.1 Nyckelkoncept för Direkt, Planera och Förbättra (DPI)
- 2.2 Riktning
- 2.3 Policyer och riktlinjer
- 2.4 Risker och kontroller
- 2.5 Planering
- 2.6 Förbättring
- 2.7 Styrning, efterlevnad och förvaltning
- 2.8 Tillämpa de vägledande principerna
- 2.9 Driftsmodell
- 2.10 Värde, resultat, kostnader och risker
- 2.11 Viktiga slutsatser
Grundläggande principer och metoder för styrning och planering
Kurs 03
- 3.1 Grundläggande principer och metoder för styrning och planering
- 3.2 Strategi och hierarkiska mål och krav
- 3.3 Definiera effektiva policys, kontroller och riktlinjer
- 3.4 Effektiva kontroller
- 3,5 Effektiva riktlinjer
- 3.6 Beslutsfattande på rätt nivå
- 3.7 Viktiga slutsatser
Styrning, Risk och Efterlevnad
Kurs 04
- 4.1 Styrning, risk och efterlevnad
- 4.2 Strukturer och metoder för beslutsfattande
- 4.3 Styrning av tjänsteleverantör
- 4.4 Rollen för riskhantering
- 4.5 Viktiga slutsatser
Kontinuerlig förbättring
Kurs 05
- 5.1 Kontinuerlig förbättring
- 5.2 Kultur för kontinuerlig förbättring
- 5.3 Kontinuerlig förbättring i organisationen
- 5.4 Modellen för kontinuerlig förbättring
- 5.5 Steg ett: Vad är visionen?
- 5.6 Steg två: Var befinner vi oss nu?
- 5.7 Steg tre: Vart vill vi ta oss?
- 5.8 Steg fyra: Hur tar vi oss dit?
- 5.9 Skapa en handlingsplan
- 5.10 Steg fem: Vidta åtgärder?
- 5.11 Steg Sex: Har vi kommit fram?
- 5.12 Steg Sju: Hur bibehåller vi momentum?
- 5.13 Mätning och rapportering i kontinuerlig förbättring
- 5.14 Bedömningar
- 5.15 Gap-analys
- 5.16 SWOT-analys
- 5.17 Analys av förändringsberedskap
- 5.18 Analys av kund- eller användarnöjdhet
- 5.19 Analys av SLA-uppfyllelse
- 5.20 Jämförelseanalys
- 5.21 Mognadsbedömning
- 5.22 Affärsfall
- 5.23 Bygga ett affärsfall
- 5.24 Kommunicera och förespråka för ett affärsfall
- 5.25 Viktiga slutsatser
Kommunikation och förändringshantering i organisationer
Kurs 06
- 6.1 Kommunikation och förändringshantering i organisationer
- 6.2 Kommunikationsprinciper
- 6.3 Kommunikation är en tvåvägsprocess
- 6.4 Vi kommunicerar hela tiden
- 6.5 Tidpunkt och frekvens spelar roll
- 6.6 Ingen enskild kommunikationsmetod fungerar för alla
- 6.7 Budskapet finns i mediet
- 6.8 Kommunikationsmetoder och medier
- 6.9 Exempel på kommunikationsmetoder
- 6.10 Att definiera och etablera återkopplingskanaler
- 6.11 Identifiering och kommunikation med intressenter
- 6.12 Intressentkartläggning
- 6.13 Att förstå intressenter
- 6.14 Grundläggande om förändringsledning i organisationer (OCM)
- 6.15 Grundläggande för framgångsrik förbättring
- 6.16 OCM Genomgående riktning, planering och förbättring
- 6.17 Etablera effektiva gränssnitt över värdekedjan
- 6.18 Viktiga slutsatser
Mätning och rapportering
Kurs 07
- 7.1 Mätning och rapportering
- 7.2 Grundläggande om mätning och rapportering
- 7.3 Nyckelbegrepp inom mätning och rapportering
- 7.4 Att definiera och använda mätning och rapportering
- 7,5 skäl till att mäta
- 7.6 Typer av mätningar
- 7.7 Sambandet mellan mätning och beteende
- 7.8 Mätning av kaskader och hierarkier
- 7.9 Balanserat styrkort
- 7.10 Framgångsfaktorer och nyckeltal
- 7.11 Viktiga slutsatser
Värdeflöden och metoder
Kurs 08
- 8.1 Värdeflöden och metoder
- 8.2 Värdeflödeskartläggning
- 8.3 Utveckla en värdeflödeskarta
- 8.4 Typer av avfall
- 8.5 Att öka detaljrikedomen i värdeflödeskartor
- 8.6 Mätning och de fyra dimensionerna
- 8.7 Mätning av partners och leverantörer
- 8.8 Mätning av värdeflöde och processer
- 8.9 Processmetriker
- 8.10 Värdeflöde och processer i SVS
- 8.11 Sambandet mellan värdeflöden och metoder
- 8.12 Sambandet mellan värdeflöden och processer
- 8.13 Att utforma en arbetsflöde
- 8.14 Arbetsflödesmätvärden
- 8.15 Viktiga slutsatser
Vem bör anmäla sig till detta program?
Denna modul är idealisk för IT-ledare, chefer och utövare som är involverade i strategi, planering och förbättringsaktiviteter, samt alla som vill förbättra sin förmåga att leverera värde genom strukturerade och anpassningsbara processer.
Att tjäna ITIL 4 DPI-certifieringen hjälper yrkesverksamma att leda och genomföra förändringar, förbättra servicekvaliteten och anpassa IT-insatserna till bredare affärsmål
ITSM-chefer
IT-projektledare
IT-driftchefer
Förändringsledare
IT-styrning
IT-konsulter
Examinationsinformation
Förkunskapskrav:
- Godkänd på ITIL 4 Foundation-examinationen
- Deltog i en ackrediterad utbildningskurs för detta modul
Provet kommer att genomföras online vilket ger dig möjligheten att skriva provet hemifrån eller på kontoret. Det vi behöver är en dator med internet för provet och en webbkamera (ProctorU). Provet ingår i detta paket.
Provformat
- 90-minuters varaktighet
- Stängd bok
- 40 frågor
- Godkänt betyg är 70 % eller högre - poängsumma på 28 poäng eller mer
Licensiering
och jämställdhetspolitik
Licensiering och ackreditering
ITIL®4 Strategist-kursen är ackrediterad av Peoplecert, baserat på partneravtalet och uppfyller ackrediteringskraven.
Jämställdhetspolicy
PeopleCert: PeopleCert erbjuder en särskild hänsynspolicy för anpassningar av prov. Kandidater som behöver anpassningar bör hänvisa till PeopleCerts villkor och policyer på PeopleCert Särskilda Hänsyns Policy.
Vanliga frågor
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!