Fira helgdagar med 10% rabatt på alla kurser med koden "AVCFOREVER10". Säkra detta innan prisändringarna 2025!

ITIL®4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) - eLearning (Inkluderar examination)

9.500,00 SEK

  • 21 hours
eLearning

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) är den universella modulen som är en viktig del av både ITIL 4 Managing Professional och ITIL 4 Strategic Leader. Modulen omfattar inflytande och påverkan av Agile och Lean arbetssätt, och hur de kan utnyttjas till en organisations fördel. Kursen stödjer organisationer som ser styrning och ständiga förbättringar som en viktig del av att kunna möta nuvarande och framtida behov inom exempelvis servicestrategier, samarbetsmodeller, partnersamarbeten, kompetensförsörjning, digitalisering etc.

Nyckelfunktioner

Språk

Kursen och materialet är tillgängliga på engelska

Nivå

Mellannivå för yrkesverksamma

Tillgång

120 dagars tillgång till eLearning-plattformen när som helst (självstudier)

5,5 timmars total videomaterial

21 timmars rekommenderad studietid

Material

Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll för varje lektion.

Övningar

Övningar och lösningar samt 2 officiella provsimulationer

Officiell tentamen ingår

1 tentamensvoucher giltig i 1 år. Onlineexamen kan schemaläggas när som helst

Certifikat ingår

ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve-intyg om slutförande.

Hero

Lärandemål

Vid slutet av denna ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning-kurs kommer du att kunna:

Begrepp, principer och metoder

för att hantera styrning, planering och förbättring av varje förbättring som identifieras från sitt sammanhang

Skapa affärscase

Kunna skapa business case för att göra sin idé tydlig och kommunicerbar i sitt sammanhang

Kommunikation med intressenter

Förstå vikten av kommunikation med intressenter och hantera motstånd mot förändring

Värdesystem för tjänster

Kunna använda principerna och metoderna i Service Value System för att hjälpa organisationen att förbättra sig själv, sina tjänster och sina kunder och partners

Organisatoriska förbättringar

Kunna hantera och planera organisatoriska förbättringar genom strukturerad förändringsledning

Kurstidslinje

Hero
  1. Kursintroduktion

    Kurs 01

  2. Nyckelkoncept för DPI

    Kurs 02

    - 2.1 Nyckelkoncept för Direkt, Planera och Förbättra (DPI)

    - 2.2 Riktning

    - 2.3 Policyer och riktlinjer

    - 2.4 Risker och kontroller

    - 2.5 Planering

    - 2.6 Förbättring

    - 2.7 Styrning, efterlevnad och förvaltning

    - 2.8 Tillämpa de vägledande principerna

    - 2.9 Driftsmodell

    - 2.10 Värde, resultat, kostnader och risker

    - 2.11 Viktiga slutsatser

  3. Grundläggande principer och metoder för styrning och planering

    Kurs 03

    - 3.1 Grundläggande principer och metoder för styrning och planering

    - 3.2 Strategi och hierarkiska mål och krav

    - 3.3 Definiera effektiva policys, kontroller och riktlinjer

    - 3.4 Effektiva kontroller

    - 3,5 Effektiva riktlinjer

    - 3.6 Beslutsfattande på rätt nivå

    - 3.7 Viktiga slutsatser

  4. Styrning, Risk och Efterlevnad

    Kurs 04

    - 4.1 Styrning, risk och efterlevnad

    - 4.2 Strukturer och metoder för beslutsfattande

    - 4.3 Styrning av tjänsteleverantör

    - 4.4 Rollen för riskhantering

    - 4.5 Viktiga slutsatser

  5. Kontinuerlig förbättring

    Kurs 05

    - 5.1 Kontinuerlig förbättring

    - 5.2 Kultur för kontinuerlig förbättring

    - 5.3 Kontinuerlig förbättring i organisationen

    - 5.4 Modellen för kontinuerlig förbättring

    - 5.5 Steg ett: Vad är visionen?

    - 5.6 Steg två: Var befinner vi oss nu?

    - 5.7 Steg tre: Vart vill vi ta oss?

    - 5.8 Steg fyra: Hur tar vi oss dit?

    - 5.9 Skapa en handlingsplan

    - 5.10 Steg fem: Vidta åtgärder?

    - 5.11 Steg Sex: Har vi kommit fram?

    - 5.12 Steg Sju: Hur bibehåller vi momentum?

    - 5.13 Mätning och rapportering i kontinuerlig förbättring

    - 5.14 Bedömningar

    - 5.15 Gap-analys

    - 5.16 SWOT-analys

    - 5.17 Analys av förändringsberedskap

    - 5.18 Analys av kund- eller användarnöjdhet

    - 5.19 Analys av SLA-uppfyllelse

    - 5.20 Jämförelseanalys

    - 5.21 Mognadsbedömning

    - 5.22 Affärsfall

    - 5.23 Bygga ett affärsfall

    - 5.24 Kommunicera och förespråka för ett affärsfall

    - 5.25 Viktiga slutsatser

  6. Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    Kurs 06

    - 6.1 Kommunikation och förändringshantering i organisationer

    - 6.2 Kommunikationsprinciper

    - 6.3 Kommunikation är en tvåvägsprocess

    - 6.4 Vi kommunicerar hela tiden

    - 6.5 Tidpunkt och frekvens spelar roll

    - 6.6 Ingen enskild kommunikationsmetod fungerar för alla

    - 6.7 Budskapet finns i mediet

    - 6.8 Kommunikationsmetoder och medier

    - 6.9 Exempel på kommunikationsmetoder

    - 6.10 Att definiera och etablera återkopplingskanaler

    - 6.11 Identifiering och kommunikation med intressenter

    - 6.12 Intressentkartläggning

    - 6.13 Att förstå intressenter

    - 6.14 Grundläggande om förändringsledning i organisationer (OCM)

    - 6.15 Grundläggande för framgångsrik förbättring

    - 6.16 OCM Genomgående riktning, planering och förbättring

    - 6.17 Etablera effektiva gränssnitt över värdekedjan

    - 6.18 Viktiga slutsatser

  7. Mätning och rapportering

    Kurs 07

    - 7.1 Mätning och rapportering

    - 7.2 Grundläggande om mätning och rapportering

    - 7.3 Nyckelbegrepp inom mätning och rapportering

    - 7.4 Att definiera och använda mätning och rapportering

    - 7,5 skäl till att mäta

    - 7.6 Typer av mätningar

    - 7.7 Sambandet mellan mätning och beteende

    - 7.8 Mätning av kaskader och hierarkier

    - 7.9 Balanserat styrkort

    - 7.10 Framgångsfaktorer och nyckeltal

    - 7.11 Viktiga slutsatser

  8. Värdeflöden och metoder

    Kurs 08

    - 8.1 Värdeflöden och metoder

    - 8.2 Värdeflödeskartläggning

    - 8.3 Utveckla en värdeflödeskarta

    - 8.4 Typer av avfall

    - 8.5 Att öka detaljrikedomen i värdeflödeskartor

    - 8.6 Mätning och de fyra dimensionerna

    - 8.7 Mätning av partners och leverantörer

    - 8.8 Mätning av värdeflöde och processer

    - 8.9 Processmetriker

    - 8.10 Värdeflöde och processer i SVS

    - 8.11 Sambandet mellan värdeflöden och metoder

    - 8.12 Sambandet mellan värdeflöden och processer

    - 8.13 Att utforma en arbetsflöde

    - 8.14 Arbetsflödesmätvärden

    - 8.15 Viktiga slutsatser

ITIL® 4 Strateg: Direkt, Planera och Förbättra (DPI)

Vem bör anmäla sig till detta program?

Denna modul är idealisk för IT-ledare, chefer och utövare som är involverade i strategi, planering och förbättringsaktiviteter, samt alla som vill förbättra sin förmåga att leverera värde genom strukturerade och anpassningsbara processer.

Att tjäna ITIL 4 DPI-certifieringen hjälper yrkesverksamma att leda och genomföra förändringar, förbättra servicekvaliteten och anpassa IT-insatserna till bredare affärsmål

ITSM-chefer

IT-projektledare

IT-driftchefer

Förändringsledare

IT-styrning

IT-konsulter

Starta kursen nu

Examinationsinformation

Förkunskapskrav:

  • Godkänd på ITIL 4 Foundation-examinationen
  • Deltog i en ackrediterad utbildningskurs för detta modul

Provet kommer att genomföras online vilket ger dig möjligheten att skriva provet hemifrån eller på kontoret. Det vi behöver är en dator med internet för provet och en webbkamera (ProctorU). Provet ingår i detta paket.

Provformat

  • 90-minuters varaktighet
  • Stängd bok
  • 40 frågor
  • Godkänt betyg är 70 % eller högre - poängsumma på 28 poäng eller mer

Licensiering

och jämställdhetspolitik

Licensiering och ackreditering
ITIL®4 Strategist-kursen är ackrediterad av Peoplecert, baserat på partneravtalet och uppfyller ackrediteringskraven.

Jämställdhetspolicy

PeopleCert: PeopleCert erbjuder en särskild hänsynspolicy för anpassningar av prov. Kandidater som behöver anpassningar bör hänvisa till PeopleCerts villkor och policyer på PeopleCert Särskilda Hänsyns Policy.

Vanliga frågor

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;