ITIL®4 Strategist: Direct, Plan and Improve (DPI) - Klassrum (Inkluderar examen)
19.500,00 SEK
- 2 days
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve ger IT-proffs de praktiska färdigheter som krävs för att skapa en ”lärande och förbättrande” IT-organisation med ett starkt och effektivt strategiskt fokus. Modulen omfattar effekterna av Agile- och Lean-arbetsmetoder och hur de kan användas till en organisations fördel. Den ger en praktisk och strategisk metod för att planera och genomföra kontinuerliga förbättringar med nödvändig smidighet.
Nyckelfunktioner
Språk
Kursen och materialet är tillgängliga på engelska
Nivå
Mellannivå för yrkesverksamma
2 dagar (8 timmar per dag)
Ackrediterad kurs med en auktoriserad ITIL® 4-tränare.
Arbetsmetoder
Multimediapresentationer, grupparbeten och diskussioner, praktiska workshops, fallstudier och övningstester online.
Studietid
21 timmars rekommenderad studietid
Material
Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll för varje lektion.
Officiell tentamen ingår
1 tentamensvoucher giltig i 1 år. Onlineexamen kan schemaläggas när som helst
Certifikat ingår
ITIL® 4 Strateg: Direkt, Planera & Förbättra intyg om slutförande.
Lärandemål
Vid slutet av denna ITIL4 Strategist: (DPI) klassrumsutbildning kommer du att kunna:
Nyckelbegrepp
Förstå nyckelbegreppen i Direct, Plan & Improve. Upptäck hur du kan använda de viktigaste principerna och metoderna för kontinuerlig förbättring för alla typer av förbättringar.
Mätning och rapportering
Förstå hur man använder de viktigaste principerna och metoderna för mätning och rapportering i ledning, planering och förbättring.
Lean och Agile
Lär dig hur Lean och Agile arbetssätt kan användas till en organisations fördel. Lär dig hur du kontrollerar, planerar och förbättrar värdeflöden och metoder.
Värdesystem för tjänster
Förstå rollen för styrning, risk och efterlevnad (GRC) och hur man integrerar den med Service Value System (SVS)
Kursplan
Kursintroduktion
Kurs 01
Nyckelkoncept för DPI
Kurs 02
- 2.01 Nyckelkoncept för Direkt, Planera och Förbättra (DPI)
- 2.02 Riktning
- 2.03 Policyer och riktlinjer
- 2.04 Risker och kontroller
- 2.05 Planering
- 2,06 Förbättring
- 2.07 Styrning, efterlevnad och förvaltning
- 2.08 Tillämpning av riktlinjerna
- 2.09 Driftsmodell
- 2.10 Värde, resultat, kostnader och risker
- 2.11 Viktiga slutsatser
Nyckelprinciper och metoder för styrning och planering
Kurs 03
- 3.01 Grundläggande principer och metoder för styrning och planering
- 3.02 Strategi och stegvis nedbrytning av mål och krav
- 3.03 Definiera effektiva policys, kontroller och riktlinjer
- 3.04 Effektiva kontroller
- 3.05 Effektiva riktlinjer
- 3.06 Beslutsfattande på rätt nivå
- 3.07 Viktiga slutsatser
Styrning, risk och efterlevnad
Kurs 04
- 4.01 Styrning, risk och efterlevnad
- 4.02 Strukturer och metoder för beslutsfattande
- 4.03 Styrning av tjänsteleverantör
- 4.04 Roll- och riskhantering
- 4.05 Viktiga slutsatser
Kontinuerlig förbättring
Kurs 05
- 5.01 Kontinuerlig förbättring
- 5.02 Kultur för kontinuerlig förbättring
- 5.03 Kontinuerlig förbättring i organisationen
- 5.04 Modellen för kontinuerlig förbättring
- 5.05 Steg ett: Vad är visionen?
- 5.06 Steg två: Var är vi nu?
- 5.07 Steg tre: Vart vill vi ta oss?
- 5.08 Steg fyra: Hur tar vi oss dit?
- 5.09 Skapa en handlingsplan
- 5.10 Steg fem: Vidta åtgärder?
- 5.11 Steg Sex: Kom vi fram?
- 5.12 Steg sju: Hur håller vi igång momentet?
- 5.13 Mätning och rapportering i kontinuerlig förbättring
- 5.14 Bedömningar
- 5.15 Gap-analys
- 5.16 SWOT-analys
- 5.17 Analys av förändringsberedskap
- 5.18 Analys av kund- eller användarnöjdhet
- 5.19 Analys av SLA-uppfyllelse
- 5.20 Jämförelsemätning
- 5.21 Mognadsbedömning
- 5.22 Affärsfall
- 5.23 Att bygga ett affärsfall
- 5.24 Kommunicera och förespråka för ett affärsfall
- 5.25 Viktiga slutsatser
Kommunikation och förändringshantering i organisationer
Kurs 06
- 6.01 Kommunikation och förändringshantering i organisationer
- 6.02 Kommunikationsprinciper
- 6.03 Kommunikation är en tvåvägsprocess
- 6.04 Vi kommunicerar hela tiden
- 6.05 Tidpunkt och frekvens spelar roll
- 6.06 Ingen enskild kommunikationsmetod fungerar för alla
- 6.07 Meddelandet finns i mediet
- 6.08 Kommunikationsmetoder och medier
- 6.09 Exempel på kommunikationsmetoder
- 6.10 Att definiera och etablera återkopplingskanaler
- 6.11 Identifiering och kommunikation med intressenter
- 6.12 Intressentkartläggning
- 6.13 Att förstå intressenter
- 6.14 Grundläggande om förändringsledning i organisationer (OCM)
- 6.15 Grundläggande för framgångsrik förbättring
- 6.16 OCM Genomgående riktning, planering och förbättring
- 6.17 Etablera effektiva gränssnitt över värdekedjan
- 6.18 Viktiga slutsatser
Mätning och rapportering
Kurs 07
- 7.01 Mätning och rapportering
- 7.02 Grundläggande om mätning och rapportering
- 7.03 Grundläggande begrepp för mätning och rapportering
- 7.04 Att definiera och använda mätningar och rapportering
- 7,05 Anledningar till att Mäta
- 7.06 Typer av mätinstrument
- 7.07 Sambandet mellan mätningar och beteende
- 7.08 Mätning av kaskader och hierarkier
- 7.09 Balanserat styrkort
- 7.10 Framgångsfaktorer och nyckeltal
- 7.11 Viktiga slutsatser
Värdeflöden och metoder
Kurs 08
- 8.01 Värdeflöden och metoder
- 8.02 Värdeflödeskartläggning
- 8.03 Utveckla en värdeflödeskarta
- 8.04 Typer av avfall
- 8.05 Öka detaljrikedomen i värdeflödeskartor
- 8.06 Processmetriker
- 8.07 Mätningar och de fyra dimensionerna
- 8.08 Mätningar av värdeflöde och processer
- 8.09 Processmetriker
- 8.10 Värdeflöde och processer i SVS
- 8.11 Sambandet mellan värdeflöden och metoder
- 8.12 Sambandet mellan värdeflöden och processer
- 8.13 Att utforma en arbetsflöde
- 8.14 Arbetsflödesmätvärden
- 8.15 Viktiga slutsatser
Vem bör anmäla sig till det här programmet?
Denna modul är idealisk för IT-ledare, chefer och utövare som är involverade i strategi, planering och förbättringsaktiviteter, samt för alla som vill förbättra sin förmåga att leverera värde genom strukturerade och anpassningsbara processer.
Att tjäna ITIL 4 DPI-certifieringen hjälper yrkesverksamma att leda och genomföra förändringar, förbättra servicekvaliteten och anpassa IT-insatserna till bredare affärsmål
ITSM-chefer
IT-projektledare
IT-driftchefer
Förändringsledare
IT-styrning
IT-konsulter
Examinationsinformation
Förkunskapskrav:
- Har klarat ITIL 4 Foundation-examinationen
- Deltog i en ackrediterad utbildningskurs för detta modul
Tentamen kommer att genomföras online vilket ger dig möjligheten att skriva provet hemifrån eller på kontoret. Det vi behöver är en dator med internet för tentamen och en webbkamera (ProctorU). Tentamen ingår i detta paket
Certifieringsexamen
- Examenstitel: ITIL® 4 Strateg: Direkt, Planera & Förbättra
- Examinationsspråk: Engelska
- Format: Flervalsfrågor - Online
- Antal frågor: 40
- Godkänt resultat: 28 poäng krävs för godkänt resultat (av 40 möjliga) - 70%.
- Varaktighet: 90 minuter
Licensiering
och jämställdhetspolitik
Licensiering och ackreditering
ITIL® 4 Strategist: Direct, Plan & Improve som erbjuds av Advised Skills Ltd är ackrediterad av PeopleCert, baserat på partneravtal och uppfyller ackrediteringskraven.
Jämställdhetspolicy
PeopleCert: PeopleCert erbjuder en särskild hänsynspolicy för anpassningar av prov. Kandidater som behöver anpassningar bör hänvisa till PeopleCerts villkor och policyer på PeopleCerts policy för särskilda hänsyn.
Vanliga frågor
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!