ITIL®4 Foundation - eLearning (inkluderar examen)
8.500,00 SEK
- 14 hours
AVCs ITIL® 4 Foundation är den mest välrenommerade grundcertifieringen inom ITIL, tillgänglig för IT-professionella. Den nyligen uppdaterade ITIL-guiden benämns ITIL 4, vilket återspeglar den nya versionens roll i att stödja individer och organisationer i den fjärde industriella revolutionen. Kursen ITIL 4 Foundation är strukturerad för att introducera studenter till hanteringen av moderna IT-drivna tjänster och de grundläggande koncepten inom tjänstearkitektur. Denna kurs syftar till att ge eleverna en omfattande förståelse för ITIL 4, inklusive det gemensamma språket och de centrala koncepten, tjänstens livscykel, sambanden mellan livscykelfaserna, de involverade processerna samt de bästa metoderna för att förbättra deras eget arbete och deras organisations verksamhet. Kurserna på denna sida tillhandahålls i samarbete med iLEARN (ATO/Affiliate of AXELOS Limited)
Viktiga funktioner
Språk
Kursen är tillgänglig på engelska och franska
Tillgång
120 dagars tillgång till eLearning-plattformen när som helst (självstudier)
Material
Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll (bilder, förklaringar) för varje lektion.
e-bok
Officiell ITIL4-handbok
Övningar och lösningar
med simulator för examen online
Support på nätet
Fullständigt onlinesupport av en av våra ITIL-experter
Officiell examen
ITIL 4® Foundation online examen & certifiering
Om ITIL 4®
ITIL 4 är utan tvekan det mest kända och framgångsrika ramverket för IT Service Management. ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) är en ITIL-certifiering som introducerar delegater till Service Value System (SVS) som beskriver hur alla komponenter och aktiviteter i organisationen arbetar tillsammans som ett system för att möjliggöra värdeskapande när man tillhandahåller tjänster (vanligtvis IT-tjänster men inte begränsat till). ITIL SVS stöder många arbetssätt, såsom Agile, DevOps och Lean samt traditionell process- och projekthantering, med en flexibel värdeorienterad operativ modell, i slutändan en end-to-end-modell för skapande, leverans och kontinuerlig förbättring av teknikbaserade produkter och tjänster.
ITIL 4® utbildningsprogram
ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta spela sin viktiga roll i den moderna affärsstrategin. Den bygger vidare på tidigare versioner, stöder befintliga investeringar i ITIL 4 och tillhandahåller en digital verksamhetsmodell med full service för leverans och drift av teknikbaserade produkter och tjänster. Detta innebär att ITIL 4 stöder ny teknik, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd i takt med att tekniken utvecklas.
ITIL Foundation-kursen (ITIL 4 Foundation Edition) ger deltagarna en omfattande introduktion till ITIL:s kärnkoncept. Den hjälper dig att förstå ITIL-principerna och visar hur de kan förbättra en individs arbete och organisationens arbete.
Kurstidslinje
Introduktion till tjänstehantering och ITIL
Lektion 01
- Servicemanagement i den moderna världen
- Om ITIL 4
- Strukturen och fördelarna med ITIL 4-ramverket
- ITIL SVS
- Modellen med fyra dimensioner
Nyckelkoncept inom tjänstehantering
Lektion 02
- Värde och värdesamskapande
- Värdesamskapande - Organisationer, Tjänsteleverantörer, Tjänstekonsumenter och Andra Intressenter
- Tjänsteleverantörer
- Tjänstekonsumenter
- Andra Intressenter - Produkter och tjänster
- Konfigurering av resurser för värdeskapande
- Tjänsteutbud - Serviceförhållanden
- Modellen för serviceförhållande - Värde: Resultat, Kostnader och Risker
- Resultat
- Kostnader
- Risker
- Nytta och Garanti - Sammanfattning
- Värde och värdesamskapande
De fyra dimensionerna av tjänstehantering
Lektion 03
- Organisationer och människor
- Information och teknologi
- Partner och leverantörer
- Värdeflöden och processer
- Värdeflöden för tjänstehantering
- Processer - Yttre faktorer
- Sammanfattning
ITIL-tjänstevärdesystemet
Lektion 04
- Översikt över tjänstevärdesystemet
- Möjlighet, Efterfrågan och Värde
- De vägledande principerna för ITIL
- Fokusera på värde
- Börja där du är
- Gör framsteg iterativt med återkoppling
- Samarbeta och främja synlighet
- Tänk och arbeta holistiskt
- Håll det enkelt och praktiskt
- Optimera och automatisera
- Principinteraktion - Styrning
- Styrande organ och styrning
- Styrning i SVS
- Tjänstevärdekedjan
- Planera
- Förbättra
- Engagera
- Designa och övergång
- Skaffa
- Leverera och stödja - Kontinuerlig förbättring
- Steg i modellen för kontinuerlig förbättring- Kontinuerlig förbättring och de vägledande principerna - Praktiker
- Sammanfattning
ITIL-förvaltningspraxis
Lektion 05
- Allmänna Ledningsprinciper 89
- Arkitekturhantering
- Kontinuerlig Förbättring
- Informationssäkerhetshantering
- Kunskapshantering
- Mätning och Rapportering
- Portföljhantering
- Projektledning
- Relationshantering
- Riskhantering
- Ekonomihantering av Tjänster
- Strategihantering
- Leverantörshantering
- Personal- och Talanghantering - Tjänstehantering
- Tillgänglighetshantering
- Affärsanalys
- Kapacitets- och prestandahantering
- Ändringskontroll
- Incidenthantering
- IT-tillgångshantering
- Övervakning och händelsehantering
- Problemhantering
- Releasehantering
- Hantering av tjänstekatalog
- Hantering av tjänstekonfiguration
- Hantering av tjänstekontinuitet
- Tjänstedesign
- Servicedesk
- Hantering av servicenivå
- Hantering av tjänsteförfrågningar
- Validering och testning av tjänster - Tekniska ledningsmetoder
- Hantering av distribution
- Infrastruktur- och plattformsförvaltning
- Programvaruutveckling och förvaltning
- Allmänna Ledningsprinciper 89
Lärandemål
När du har avslutat denna kurs kommer du att kunna åstadkomma följande:
ITIL-principer
Förstå hur ITIL-principerna kan hjälpa dig som individ att både förstå - och tillämpa tjänstehantering i organisationen.
ITIL-praxis
Känna till syftet med och nyckelbegreppen i 18 ITIL-rutiner och de 7 kärnrutinerna
Tjänstehantering
Uppnå fullständig behärskning av tjänstehantering, inklusive allmänna koncept, nyckelprinciper och ITIL 4-processmodeller, vilka samtliga är nödvändiga för framgångsrikt avläggande av ITIL Foundation-examen.
Verktyg och tekniker
Förstå hur man använder olika ITIL-verktyg - och tekniker för att kunna förbättra effektiviteten, samt kundupplevelsen inklusive ITIL:s servicelivscykel och servicevärdessystem
Effektivitet
Hur ITIL:s ramverk för bästa praxis används för att öka effektiviteten och den övergripande kvaliteten på IT-relaterade tjänster, oavsett organisationens storlek, struktur eller bransch.
ITIL-expert
Hur man blir ITIL-expert genom att förstå den nya certifieringsvägen, inklusive ITIL Managing Professional (MP) och ITIL Strategic Leader (SL)
Vem bör anmäla sig till denna kurs?
- Personer som är i början av sin resa inom service management
ITSM-chefer och framtida ITSM-chefer - Personer som arbetar inom andra områden av ”IT” (digital, produkt, utveckling) med starka kopplingar till tjänsteleverans
- Befintliga innehavare av ITIL-kvalifikationer som vill uppdatera sina färdigheter
IT-chefer/IT-arkitekter
Systemadministratörer och analytiker
Driftchef, Databasadministratörer
Processägare, Utövare
Service Delivery Professional, Kvalitetsanalytiker
CIO:er, CTO:er, IT-direktörer
Information om examen
Examen och certifiering: Online!
Examen sker online, vilket ger dig möjlighet att välja om du vill skriva den hemma eller på kontoret. Vad vi behöver är en dator med internet för examen och en webbkamera (ProctoU). Examen är inkluderad i detta ITIL 4 eLearning-paket.
ITIL 4® Foundation examen
- 1 timme (Du får extra tid om engelska inte är ditt modersmål)
- 40 frågor; flervalsfrågor
- 65% rätt krävs för godkänt
- Böcker är inte tillåtna vid provtillfället
- När du har klarat examen kommer du att få ett ITIL 4® Foundation-certifikat från Peoplecert.
Vanliga frågor och svar
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!