Fira helgdagar med 10% rabatt på alla kurser med koden "AVCFOREVER10". Säkra detta innan prisändringarna 2025!

ISO/IEC 20000 Foundation - eLearning (Inkluderar examen)

7.500,00 SEK

  • 21 hours
eLearning

ISO/IEC 20000 är den internationella standarden specifikt för IT-tjänstehantering. Den beskriver en integrerad uppsättning av ledningsprocesser som utgör ett tjänstehanteringssystem för att effektivt leverera tjänster till företaget och dess kunder. ISO/IEC 20000 fastställer kraven och ger detaljerna för att implementera ett effektivt tjänstehanteringssystem som krävs för att leverera IT-tjänster av hög kvalitet samt vägledning för att visa överensstämmelse med standarden. ISO/IEC 20000 Foundation är certifieringen på grundnivå. Kandidater kommer att lära sig hur standarden fungerar i en typisk organisation som tillhandahåller IT-tjänster.

Nyckelfunktioner

Språk

Kursen och materialet är på engelska

Nivå

Nybörjare till mellannivå

Åtkomst

120 dagars tillgång när som helst till eLearning-plattformen (självstudier)

5 timmar total videouppspelning

21 timmars rekommenderad studietid

Material

Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll (bilder, förklaringar) för varje lektion.

Examen ingår

1 officiell tentamensvoucher ingår

Certifikat ingår

APMG ISO/IEC 20000 Foundation-certifiering för slutförande

Hero

ISO/IEC 20000

Certifiering

Bekräfta din förmåga att:

  • Förstå sambandet mellan ISO/IEC 20000-standarden och ITSM och använda bästa praxis inom ITSM för att tillämpa lämpliga metoder inom en organisation.
  • Förstå, identifiera och förklara potentiella frågor gällande tillämplighet, berättigande och omfattning för att bistå i bedömning av certifieringsberedskap, certifieringsrevisioner och rådgivning om implementering av kontinuerliga förbättringsprocesser.
  • Ta fram en gap-analys stödd av en förbättrings- och implementeringsplan.
  • Beskriv omfattningen, målen och användningen av ISO/IEC 20000-specifikationen och praxis genom att förstå rollerna för standardens delar.
  • Känna igen behovet av att planera och implementera ITSM-processer, rapportera om IT-tjänsterna som betydande mätvärden för ITSM-processerna, schemalägga och genomföra regelbundna översyner, bedömningar och revisioner samt planera för kontinuerlig tjänsteförbättring.

Kurstidslinje

Hero
  1. Bakgrund och relaterade system

    Lektion 01

  2. Omfattning, användning, termer och definitioner

    Lektion 02

  3. Övergripande system för servicestyrning (SMS)

    Lektion 03

  4. ISO/IEC 20000-processer för tjänstehantering

    Lektion 04

  5. Certifiering, tillämplighet och omfattning

    Lektion 05

  6. Att uppnå och bibehålla ISO/IEC 20000-1-certifiering

    Lektion 06

Lärandemål

Kandidaten kommer att ha uppnått kunskap om följande:

ISO/IEC 20000-standarden

- Bakgrunden till ISO/IEC 20000-standarden, APMG:s kvalifikationsschema och APMG:s kvalifikationsschema; - Fokus och mål med ISO/IEC 20000-1 (Specifikation), ISO/IEC 20000-2 (Praxis kod) och ISO/IEC 20000-3 (Vägledning om omfattning och tillämplighet för ISO/IEC 20000-1), samt hur dessa kan användas; - Terminologin och definitionerna som används;

Tjänstehanteringssystem

- De grundläggande kraven på ett tjänstehanteringssystem och anledningarna till varför ständig förbättring är nödvändig; - Processerna, deras mål och de kritiska kraven på en tjänsteleverantör i ett typiskt scenario; - Kraven för behörighet och definition av området;

Revision

Målen med interna och externa revisioner, deras funktion, deras genomförande och associerad terminologi. Processerna, deras mål och övergripande krav. Tillämplighet och krav på definitionsomfång.

Bästa praxis

Relationen till bästa praxis, ITIL® och relaterade standarder, ISO 9001 och ISO/IEC 27001.

Vem bör anmäla sig till detta program?

Personal som arbetar inom en tjänsteleverantörsorganisation behöver en grundläggande förståelse för standarden. Det är lika relevant för de som arbetar inom tjänsteleverantörer som redan är certifierade enligt ISO/IEC 20000 eller de som överväger att implementera den.

IT-professionella / utövare

IT-konsult

IT-revisorer

IT-systemchef

Starta kursen nu

Examinationsinformation

Examen och certifiering: Online!

Gör ditt prov när du är redo, har tid, och var du än befinner dig ...

Tentan kommer att genomföras online, vilket ger dig möjligheten att skriva provet hemifrån eller på kontoret. Vi behöver en dator med internet för tentor och en webbkamera (ProctorU). Tentor ingår i detta eLearning-paket. Mycket flexibelt!

Förkunskapskrav:

  • Det finns inga förkunskapskrav för ISO/IEC 20000 Foundation-certifiering
  • Ingen utbildningsbakgrund krävs

Examinationsdetaljer:

  • Flervalsfråga
  • 40 frågor per prov
  • 26 poäng krävs för att bli godkänd (av 40 möjliga) - 65%
  • 60 minuters varaktighet
  • Stängd bok

Lär dig mer om APMG-examensövervakning här

Om APMG

APMG Group International är en global certifieringsorganisation som erbjuder utbildningskurser och professionella certifieringar inom en mängd affärsdiscipliner. APMG ackrediterar utbildningsorganisationer och hanterar kvalifikationsscheman för yrkesverksamma. APMG-certifieringar erkänns av arbetsgivare och yrkesverksamma över hela världen som kvalitets- och expertisstandarder.

Angående jämställdhetspolitiken

APMG makes every reasonable effort to ensure that candidates with access and/or support requirements can sit the examination within reasonable limits to ensure they have as equal a chance as any other candidate to pass the examination. Please find their full Equality Policy here for more and actual information here

Vanliga frågor

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;