ISO/IEC 20000 Foundation - eLearning (Inkluderar examination)
7.500,00 SEK
ISO/IEC 20000 är den internationella standarden specifikt för IT-tjänstehantering. Den beskriver en integrerad uppsättning av ledningsprocesser som utgör ett tjänstehanteringssystem för att effektivt leverera tjänster till företaget och dess kunder. ISO/IEC 20000 fastställer kraven och ger detaljerna för att implementera ett effektivt tjänstehanteringssystem som krävs för att leverera IT-tjänster av hög kvalitet samt vägledning för att visa överensstämmelse med standarden. ISO/IEC 20000 Foundation är certifieringen på grundnivå. Kandidater kommer att lära sig hur standarden fungerar i en typisk organisation som tillhandahåller IT-tjänster.
ISO/IEC 20000
Intyga din förmåga att:
- Förstå sambandet mellan ISO/IEC 20000-standarden och ITSM och använd bästa praxis inom ITSM för att tillämpa lämpliga metoder inom en organisation.
- Förstå, identifiera och förklara potentiella frågor gällande tillämplighet, berättigande och avgränsning för att bistå i bedömning av certifieringsberedskap, certifieringsrevisioner och rådgivning om implementering av kontinuerliga förbättringsprocesser.
- Genomför en gap-analys stödd av en förbättrings- och implementeringsplan.
- Beskriv omfattningen, målen och användningen av ISO/IEC 20000-specifikationen och praxis genom en förståelse för de olika delarnas roller i standarden.
- Känna igen behovet av att planera och implementera ITSM-processer, rapportera om IT-tjänsterna och viktiga mätvärden för ITSM-processerna, schemalägga och genomföra regelbundna översyner, bedömningar och revisioner samt planera för kontinuerlig tjänsteförbättring.
Kurstidslinje
Bakgrund och relaterade system
Lektion 01
Omfattning, användning, termer och definitioner
Lektion 02
Övergripande system för servicestyrning (SMS)
Lektion 03
ISO/IEC 20000-processer för tjänstehantering
Lektion 04
Certifiering, tillämpbarhet och omfattning
Lektion 05
Att uppnå och bibehålla ISO/IEC 20000-1-certifiering
Lektion 06
Lärandemål
Kandidaten kommer att ha uppnått kunskap om följande:
ISO/IEC 20000-standarden
- Bakgrunden till ISO/IEC 20000-standarden, APMG:s kvalifikationsschema och APMG:s kvalifikationsschema; - Fokus och mål med ISO/IEC 20000-1 (Specifikation), ISO/IEC 20000-2 (Praxis kod) och ISO/IEC 20000-3 (Vägledning om omfattning och tillämplighet för ISO/IEC 20000-1), samt hur dessa kan användas; - Terminologin och definitionerna som används;
Tjänstehanteringssystem
- De grundläggande kraven på ett tjänstehanteringssystem och anledningarna till varför ständig förbättring är nödvändig; - Processerna, deras mål och de kritiska kraven på en tjänsteleverantör i ett typiskt scenario. - Kraven för behörighet och definition av området;
Revision
Målen med interna och externa revisioner, deras funktion, deras genomförande och associerad terminologi. Processerna, deras mål och övergripande krav. Tillämplighet och krav på definitionsomfång.
Bästa praxis
Relationen till bästa praxis, ITIL® och relaterade standarder, ISO 9001 och ISO/IEC 27001.
Nyckelfunktioner
Språk
Engelska
Lektioner
Sju lektioner, (ungefär 5 timmar av video inspelad av ackrediterade lärare).
Tillgång
120 dagars tillgång när som helst till eLearning-plattformen (självstudier)
Innehåll
Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll, såsom (presentationer, förklaringar) för varje lektion.
Provtentamen
Med övningar och lösningar.
Examen
Voucher för officiell examen inkluderad
Vem bör anmäla sig till denna kurs?
Personal som arbetar inom en tjänsteleverantörsorganisation behöver en grundläggande förståelse för standarden. Det är lika relevant för de som arbetar inom tjänsteleverantörer som redan är certifierade enligt ISO/IEC 20000 som för de som överväger att implementera den.
Förkunskapskrav: Det finns inga förkunskapskrav för ISO/IEC 20000 Foundation-certifiering.
IT-professionella / utövare
IT-konsulter
IT-revisorer
IT-systemchefer
Examinationsinformation
Examen och certifiering: Online!
Gör ditt prov när du är redo, har tid, och var du än befinner dig ...
Tentan kommer att genomföras online, vilket ger dig möjligheten att skriva provet hemifrån eller på kontoret. Vi behöver en dator med internet för tentor och en webbkamera (ProctorU). Tentor ingår i detta eLearning-paket. Mycket flexibelt!
För att slutföra kursen och ha optimal förberedelse inför tentan rekommenderar vi att du lägger åtminstone 21 timmar på studier.
Provuppgifter:
- Flervalsfråga
- 40 frågor per prov
- 26 poäng krävs för att bli godkänd (av 40 möjliga) - 65%
- 60 minuters varaktighet
- Stängd bok
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!