Certifiering i avancerad webbanalys - eLearning

4.900,00 SEK

  • 15 hours
eLearning

Avancerad webbanalys är en analysmetod som fokuserar på olika former av internetdata. Det innebär att samla in och analysera data för att kunna fatta mer välgrundade affärsbeslut och stödja affärsprocesser. Informationen hämtas från webbplatser, mobila applikationer, sociala medier och tredjepartskällor och kombineras med kundrelationshanteringssystem (CRM) och försäljningssystem för att utveckla affärsstrategier och behålla en konkurrensfördel. Under kursen i avancerad webbanalys kommer du att lära dig de grundläggande begreppen inom analys och fördjupa dig i webb-, social-, innehålls- och mobilanalys, samt hur man använder populära webbanalysverktyg som är populära inom de största branschdomänerna. Kursen närmar sig webbanalys både från ett strategiskt och praktiskt perspektiv och visar detaljerade tips och tekniker för att använda Google Web Analytics och andra plattformar och verktyg. I denna certifieringsträning för avancerad webbanalys kommer du att bemästra elementen av webb-, social-, mobil- och innehållsanalys för att optimera din organisations förmåga att fatta mycket välgrundade affärsbeslut.

Nyckelfunktioner

Språk

Kursen och materialet är på engelska

Åtkomst

12 månaders onlineåtkomst till ackrediterad e-lärandeplattform

15 timmar

Varaktighet av eLearning (självstudier) videomaterial tillgängligt dygnet runt

Material

Exempel och fallstudier med nedladdningsbar kursbok

Praktisk

Ämnen om Google Analytics, dataanalys, förvärv, nyckeltal och social analys

Projekt

15 mini-projekt och slutprojekt för kursen samt praktisk övning av Google Analytics

Certifiering

Kursavslutningsintyg ingår

Hero

Lärandemål

Vid kursens slut kommer du att kunna:

Utnyttja data

Använd data från olika källor för att genomföra kvantitativ och kvalitativ forskning, och leverera handlingsbara, datadrivna affärsinsikter

Dataanalys

Förstå hur digital dataanalys driver viktiga insikter för alla aspekter av kundens livscykel över digitala kanaler

Webbanalys

Förstå koncepten för webbanalys från grunden till att bemästra analysområdet över digitala kanaler

Förklara

Förklara webbanalys, social analys, mobilanalys och innehållsanalys

Omvandling

Förstå hur digital analys och dataanalys påverkar konverteringstratten, kundbehållning och förvärv, kostnad per förvärv (CPA), kundens livstidsvärde (LTV) och kundengagemanget

Verktyg

Arbeta med Google Analytics, Google Digital Studio, Klipfolio och Tableau

Kurstidslinje

Hero
  1. Introduktion till digital analys

    Lektion 1

  2. Byggstenar

    Lektion 2

    • Avancerade byggblock
    • Byggstenar - Google Analytics
  3. Grundläggande digital analys

    Lektion 3

    • Digital analys
    • Digital Analytics Mognadsmodell
    • Använda modellen för digital analysmognad
    • De tre huvudområdena inom webbanalys
  4. Affärsperspektiv

    Lektion 4

    • Kundresan och dess olika tillvägagångssätt
    • Att designa för övertalning
    • Definiera affärsmål
    • Nyckeltal
  5. Metodik - Lean Six Sigma

    Lektion 5

    • Introduktion till analysperspektivet
    • Lean six sigma-principer - Definiera och Mät
    • Lean Six Sigma-principer - Analysera, Förbättra och Kontrollera
  6. Grundläggande dataanalys

    Lektion 6

  7. Analysperspektiv som ger insikter

    Lektion 7

    • Analysperspektiv som ger insikter
    • Uttrycka Exakthet eller en Känsla av Skala
  8. Möjliggörande förmågor

    Lektion 8

    • Tagghanteringssystem
    • Leverantörsval
    • Kvalitativa data
    • Konkurrensunderrättelser och andra verktyg
  9. Hantera analys

    Lektion 9

    • Introduktion till hantering av analyser
    • RACI-matris
    • Agil förvaltning
  10. Publik

    Lektion 10

  11. Förvärv

    Lektion 11

    • Kampanjspårning
    • Googles Analytics standardkanaler
    • Marknadsautomatisering och tillväxthackning
  12. Beteende

    Lektion 12

    • Beteende
    • Kundengagemang
  13. Omvandlingar & Introduktion

    Lektion 13

    • Konverteringstratt
    • Experimentation och testning
    • Konverteringsscenarier
    • Erkännanden
  14. Kvarhållning och expansion

    Lektion 14

    • Kvarhållning och expansion
    • Expansionsscenarier
  15. Påverkansarbete

    Lektion 15

    • Påverkansarbete
    • Facebook och LinkedIn Insikter
  16. Integritet och etik

    Lektion 16

    • Integritet och etik
Webbanalyskurs

Vem bör anmäla sig till detta program?

Det finns inga specifika förkunskapskrav men det är användbart att ha förståelse för:

  • Affärsindikatorer såsom intäkter, marginaler och lönsamhet
  • Affärsfunktioner såsom försäljning, marknadsföring och kundrelationer
  • Populära sökmotorer
  • Microsoft Office-sviten, inklusive Word, Excel och PowerPoint

Implementerare av webbanalys online

Datareportrar

Digitala analytiker

Digitala marknadsförare

Studenter i grundutbildnings-/avancerade program

Starta kursen nu

Vanliga frågor

Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?

Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!

;