Certifiering i avancerad webbanalys - eLearning
4.900,00 SEK
- 15 hours
Avancerad webbanalys är en analysmetod som fokuserar på olika former av internetdata. Det innebär att samla in och analysera data för att kunna fatta mer välgrundade affärsbeslut och stödja affärsprocesser. Informationen hämtas från webbplatser, mobila applikationer, sociala medier och tredjepartskällor och kombineras med kundrelationshanteringssystem (CRM) och försäljningssystem för att utveckla affärsstrategier och behålla en konkurrensfördel. Under kursen i avancerad webbanalys kommer du att lära dig de grundläggande begreppen inom analys och fördjupa dig i webb-, social-, innehålls- och mobilanalys, samt hur man använder populära webbanalysverktyg som är populära inom de största branschdomänerna. Kursen närmar sig webbanalys både från ett strategiskt och praktiskt perspektiv och visar detaljerade tips och tekniker för att använda Google Web Analytics och andra plattformar och verktyg. I denna certifieringsträning för avancerad webbanalys kommer du att bemästra elementen av webb-, social-, mobil- och innehållsanalys för att optimera din organisations förmåga att fatta mycket välgrundade affärsbeslut.
Nyckelfunktioner
Språk
Kursen och materialet är på engelska
Åtkomst
12 månaders onlineåtkomst till ackrediterad e-lärandeplattform
15 timmar
Varaktighet av eLearning (självstudier) videomaterial tillgängligt dygnet runt
Material
Exempel och fallstudier med nedladdningsbar kursbok
Praktisk
Ämnen om Google Analytics, dataanalys, förvärv, nyckeltal och social analys
Projekt
15 mini-projekt och slutprojekt för kursen samt praktisk övning av Google Analytics
Certifiering
Kursavslutningsintyg ingår
Lärandemål
Vid kursens slut kommer du att kunna:
Utnyttja data
Använd data från olika källor för att genomföra kvantitativ och kvalitativ forskning, och leverera handlingsbara, datadrivna affärsinsikter
Dataanalys
Förstå hur digital dataanalys driver viktiga insikter för alla aspekter av kundens livscykel över digitala kanaler
Webbanalys
Förstå koncepten för webbanalys från grunden till att bemästra analysområdet över digitala kanaler
Förklara
Förklara webbanalys, social analys, mobilanalys och innehållsanalys
Omvandling
Förstå hur digital analys och dataanalys påverkar konverteringstratten, kundbehållning och förvärv, kostnad per förvärv (CPA), kundens livstidsvärde (LTV) och kundengagemanget
Verktyg
Arbeta med Google Analytics, Google Digital Studio, Klipfolio och Tableau
Kurstidslinje
Introduktion till digital analys
Lektion 1
Byggstenar
Lektion 2
- Avancerade byggblock
- Byggstenar - Google Analytics
Grundläggande digital analys
Lektion 3
- Digital analys
- Digital Analytics Mognadsmodell
- Använda modellen för digital analysmognad
- De tre huvudområdena inom webbanalys
Affärsperspektiv
Lektion 4
- Kundresan och dess olika tillvägagångssätt
- Att designa för övertalning
- Definiera affärsmål
- Nyckeltal
Metodik - Lean Six Sigma
Lektion 5
- Introduktion till analysperspektivet
- Lean six sigma-principer - Definiera och Mät
- Lean Six Sigma-principer - Analysera, Förbättra och Kontrollera
Grundläggande dataanalys
Lektion 6
Analysperspektiv som ger insikter
Lektion 7
- Analysperspektiv som ger insikter
- Uttrycka Exakthet eller en Känsla av Skala
Möjliggörande förmågor
Lektion 8
- Tagghanteringssystem
- Leverantörsval
- Kvalitativa data
- Konkurrensunderrättelser och andra verktyg
Hantera analys
Lektion 9
- Introduktion till hantering av analyser
- RACI-matris
- Agil förvaltning
Publik
Lektion 10
Förvärv
Lektion 11
- Kampanjspårning
- Googles Analytics standardkanaler
- Marknadsautomatisering och tillväxthackning
Beteende
Lektion 12
- Beteende
- Kundengagemang
Omvandlingar & Introduktion
Lektion 13
- Konverteringstratt
- Experimentation och testning
- Konverteringsscenarier
- Erkännanden
Kvarhållning och expansion
Lektion 14
- Kvarhållning och expansion
- Expansionsscenarier
Påverkansarbete
Lektion 15
- Påverkansarbete
- Facebook och LinkedIn Insikter
Integritet och etik
Lektion 16
- Integritet och etik
Vem bör anmäla sig till detta program?
Det finns inga specifika förkunskapskrav men det är användbart att ha förståelse för:
- Affärsindikatorer såsom intäkter, marginaler och lönsamhet
- Affärsfunktioner såsom försäljning, marknadsföring och kundrelationer
- Populära sökmotorer
- Microsoft Office-sviten, inklusive Word, Excel och PowerPoint
Implementerare av webbanalys online
Datareportrar
Digitala analytiker
Digitala marknadsförare
Studenter i grundutbildnings-/avancerade program
Vanliga frågor
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!