Six Sigma Green Belt - eLearning (examen inkluderad)
4.900,00 SEK
Six Sigma Green Belt-kursen fokuserar på att ge studenterna en förståelse för de olika Six Sigma-verktyg och tekniker som är användbara för att förbättra produktionsprocessen och minimera defekter i slutprodukten med ett större fokus på den praktiska implementeringen av dessa verktyg och tekniker i organisationen.
Om Six Sigma
Six Sigma är en datadriven, kundfokuserad och resultatorienterad metodik som använder statistiska verktyg och tekniker för att systematiskt eliminera defekter och ineffektiviteter för att förbättra processer. Det är en systematisk metod för att mäta och analysera affärsprocesser för att identifiera de kritiska faktorer som påverkar affärsresultaten, därigenom förbättra processerna och etablera kontroller runt de förbättrade processerna.
Six Sigma är ett brett accepterat kvalitetskoncept i dagens affärsvärld. Six Sigma började sin resa på 1980-talet som en datadriven metod för att minska variationen i elektroniska tillverkningsprocesser hos Motorola Inc. i USA. Six Sigma blev berömt när Jack Welch gjorde det till en vital del av sin framgångsrika affärsstrategi på General Electric 1995. Idag används det som en metodik för att förbättra affärsprestanda runt om i världen inom olika branscher inklusive allmän tillverkning, byggande, bank och finans, hälsovård, utbildning, regering, KPO/BPO, IT/programvara. För närvarande implementerar IT/ITES-sektorns företag dynamiskt Six Sigma och det är inte längre begränsat till tillverkningssektorn.
Six Sigma använder en uppsättning kvalitetsstyrnings- och statistiska metoder och skapar ett team av experter inom organisationen med specifika färdigheter som behövs för att genomföra Six Sigma-projektet. Varje Six Sigma-projekt som genomförs inom en organisation följer en väldefinierad sekvens av faser med kvantifierbara värdeobjektiv, t.ex. att minska processcykeltiden, minska kostnaderna, öka kvalitetsbetyget/kundnöjdhetsindexet, minska defektfrekvensen.
Viktiga fördelar med Six Sigma
- Six Sigma hjälper företag att sänka kostnaderna och förbättra produktiviteten.
- Six Sigma förbättrar kvaliteten på projektresultaten genom att minska ineffektivitet och defekter.
- Six Sigma ökar kundnöjdheten och kundlojaliteten.
- Certifierade Six Sigma-proffs kan bidra till att avsevärt öka avkastningen på investeringen.
DMAIC och DMADV
Två tillvägagångssätt för Six Sigma
DMAIC
DMAIC är en datadriven metodik inom Six Sigma för att förbättra befintliga produkter och processer. DMAIC-processen bör användas när en befintlig produkt eller process kan förbättras för att uppfylla eller överträffa kundkrav. DMAIC-metodiken består av fem faser:
- Definiera - Definiera projektets mål och leveranser (internt och externt).
- Mät - Mät processen för att fastställa nuvarande processprestanda (baslinje).
- Analysera - Upptäck grundorsakerna till defekter.
- Förbättra - Förbättra processen genom att eliminera defekter.
- Kontroll - Kontrollera framtida prestation.
DMADV
Är en vanlig DFSS (Design för Six Sigma)-metodik som används för att utveckla en process eller produkt som ännu inte finns i företaget. DFSS är en tillämpning av Six Sigma som fokuserar på design eller omgestaltning av de olika processerna som används vid tillverkning av produkter eller leverans av tjänster genom att beakta kundbehov och förväntningar. DMADV används när den befintliga produkten eller processen inte uppfyller kundspecifikationen eller Six Sigma-nivån, även efter optimering med eller utan användning av DMAIC. DMAIC-metodiken består av fem faser:
- Definiera projektets mål och kundleveranser
- Mät processen för att bestämma den nuvarande prestandanivån
- Analysera och fastställ orsakerna till defekterna
- Designa processen i detalj för att uppfylla kundbehov
- Validera prestandan av designen och dess förmåga att uppfylla kundbehov
Kurstidslinje
Introduktion till Six Sigma
Lektion 01
- Kvalitetshistorik (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, etc.)
- Utvecklingen av Six Sigma
- Att definiera Six Sigma - filosofi och mål
- Översikt av Six Sigma DMAIC-processen
- Intressenter och upprättande av ett Six Sigma-projekt
- Identifiering och dokumentation av intressentkrav
- Identifiering av intressenter och kunder
- Insamling och analys av data
- Bestämning av kritiska krav
- Kriterier för projektval
- Fastställande av prestandakriterier
- Användning av finansiella kriterier för att utvärdera projektets fördelar
- Maximera projektets fördelar för organisationenProjektplanering
Lektion 02
- Creating Project Charter
- Negotiating Charter
- Managing team dynamics
- Initiating teams
- Stages of team development
- Maslow's hierarchy of needs
- Motivation techniques
- Conflict Resolution Techniques
- Management / Leadership styles
- Roles played by people in a project
- Key tools for project management and planningSex Sigma-metodik - Definition
Lektion 03
Inmatningar
- Behov av Six Sigma-projekt, sponsring av företagsledningen, kärnteam identifierat
Verktyg
- Organisationshierarki
- Översiktsprocesskartor
- Översiktliga pareto-diagram
- Verktyg för idégenerering och kategoriseringUtdata
- Project charter
- Established metrics
- Problem definition
- Roles and responsibilitiesSex Sigma-metodiken - Mätning
Lektion 04
- Målsättningar för mätningsfasen
Inmatningar
- Resultaten av definieringsfasen
Verktyg
- Verktyg och tekniker för datainsamling
- Mätskalor
- Valideringstekniker (R & R-mätningar)
- Statistiska fördelningar
- Datautvinning
- Diagram
- Processkarta
- Verktyg för intressenter
- ProcesskostnaderUtdata
- Well-defined processes
- Baseline process capability
- Process parameters affecting CTQs
- Cost of poor quality (COPQ)
- Measuring systemSix Sigma-metodik - Analysera
Lektion 05
Mål för analysfasen
Ingångar
- Resultat av mätningsfasenVerktyg
- Ishikawa-diagram
- Analys av felmod och effekter
- Hypotesstudie
- Studie av processkapacitet
Resultat
- Huvudsakliga orsaker till defekter
- Specifika och gemensamma orsaker till variation
- DPMO och sigma-nivåSix Sigma-metodiken - Förbättra
Lektion 06
Inmatningar
- resultat av analysfasen
Verktyg
- Avkastning på investering
- Lösningars designmatris
- Utformning av försök
- Taguchis robusthetskoncept
- Metod för responsyta
- Verktyg för projektplanering och -hantering
- PrototyperUtdata
- Cost/benefit for different solutions
- Selection of solutions for implementation
- Implementation planSex Sigma-metodiken - Kontroll
Lektion 07
Ingångar
- resultat av förbättringsfasenVerktyg
- Control plan
- Statistical process control
- Lean enterprise
- 5S
- Kaizen
- Kanban
- Total productive maintenance
- Re-analysis of measurement systemsResultat
- Genomförda lösningar
- Reviderat mätsystem
- Kontrollplan för fortsatta fördelar
- Förbättrar processkapaciteten
- LärdomarFallstudier 01
Fallstudier
Fallstudier del 1
Fallstudier 02
Fallstudier
Fallstudier del 2
Fallstudier 03
Fallstudier
Fallstudier del 3
Lärandemål
Under certifieringskursen för Six Sigma Green Belt kommer deltagarna att kunna utveckla:
Koncept
Förstå koncepten, implementeringen och målen med Six Sigma. Utbilda, dokumentera, övervaka, svara och anpassa system.
Processförbättring
Kunna använda en strukturerad metod för processförbättringar i sina organisationer
DMAIC
Färdighet i att använda DMAIC-metodiken (Definiera, Mäta, Analysera, Implementera och Kontrollera)
Kontrollera defekter
Färdighet i att förutse, förebygga och kontrollera defekter i en process. Förståelse för elementen av spill.
Kvalitetsförbättring
Färdighet i att uppnå hållbar kvalitetsförbättring genom processförbättring.
Processupptäckt
Förståelse för verktyg för processupptäckt, variation i processer, minska variation i processer och uppnå förutsägbara resultat. Förmåga att identifiera, mäta och analysera processpotential
Metodologier
Förståelse för när man ska använda vilken Six Sigma-metodik. Användning av inferentiell statistik, hypotesprövning. Förmåga att använda kapabilitetsanalys och förståelse för användningen av statistisk processtyrning.
Kämpa
Kunskap om sambanden mellan Lean-verktyg
Nyckelfunktioner
Språk
Kurs och material är på engelska
Tillgång
180 dagars tillgång till eLearning-plattformen när som helst (studier i egen takt). Finns även i mobilappen.
Videor
40 högkvalitativa videor (ungefär 4 timmars varaktighet).
Studieguider
8 användbara studieguider (finns även i nedladdningsbara format).
Referens
Referensmaterial för att hjälpa dig att lära dig.
Certifiering
Officiell certifiering förSix Sigma Green Belt ingår
Examen
Kupong för examen inkluderad. Giltigheten följer din åtkomstlängd till kursen. Välj ditt datum när som helst!
Omtagning av examen
du får tre extra chanser att klara examen, utan extra kostnad!
Vem bör anmäla sig till detta program?
Denna kurs rekommenderas starkt för anställda och organisationer som behöver en standardiserad metod för problemlösning för kontinuerlig förbättring inom kvalitetsledning.
Ingenjör för kontinuerlig förbättring
Produktionslinjechef
Kvalitetssäkringschef
Senior systemingenjör
Projektledare
Detaljer om examen
Format på examen
- Flera alternativ
- 90 frågor per test.
- En poäng för varje korrekt svar.
- Inga minuspoäng för felaktiga svar
- 120 minuter.
- Övervakat onlineprov
Examinationen sker helt online. Du har tre försök på dig att genomföra examen. Det är nödvändigt att boka ett försök till examen mer än 48 timmar i förväg.
Förutsättningar
Inga krav på förkunskaper.
Behöver du en företagslösning eller integration av LMS?
Hittade du inte kursen eller programmet som skulle passa för ditt företag? Behöver du LMS-integration? Skriv till oss! Vi löser det!